Incoterms
Leg uw leveringsafspraken vast met Incoterms. Maar wat is het en waarvoor dient het nu eigenlijk?
In feite legt u vast wat de overeengekomen verdeling van verplichtingen van zowel de koper als verkoper bij vervoersovereenkomsten. Het betreft hier internationale leveringsvoorwaarden.
De volgende aspecten worden vastgelegd bij Incoterms:
- Wanneer de kosten en risico’s van de verkoper naar de koper gaan
- Wie het transport regelt en tot waar
- Wie er tot waar verantwoordelijk is voor het transport
- Wie de verzekeringen, machtigingen, vergunningen en andere formaliteiten regelt
- De verplichtingen van zowel de koper als verkoper in het algemeen
Door gebruik te maken van Incoterms is het voor u altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor het vervoer, documenten, de verzekeringen en het gedragen risico. Houd er wel rekening mee dat de eigendomsoverdracht van goederen hier niet in wordt geregeld. Dit wordt geregeld in andere contractuele afspraken of door de afgifte van het vervoersdocument. De International Chamber of Commerce stelt Incoterms op.
De koper en verkoper kunnen gebruik maken van de onderstaande Incoterms:
Ex Works (Af fabriek)
In feite staat het zoals vermeld voor levering af-fabriek. De producent stelt producten bestemd voor de koper beschikbaar in een door hem aangewezen expeditieruimte. De verplichtingen liggen in dit geval bijna allemaal bij de koper. De koper ex- of importeert en loopt daarmee het risico.
Door gebruik te maken van deze Incoterm is het mogelijk producten te verkopen zonder dat deze verplaatst hoeven te worden. U kunt deze Incoterm voor alle vervoersmodaliteiten gebruiken.
Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
Carriage Paid To (Vrachtvrij tot)
Een universele conditie voor alle vervoersvormen kan worden gebruikt is CPT. De export vergunning dient door de verkoper geregeld te worden, evenals het contracteren van het vervoer tot de (lucht)haven van bestemming, inclusief lossen, en loopt het risico tot het moment dat hij de goederen ‘onder berusting van de (eerste) vervoerder’ geeft. Geadviseerd word dan ook gebruik te maken van CPT in plaats van CFR bij vervoeren per container.
Carriage and Insurance Paid to (Vrachtvrij inclusief verzekering tot)
Delivered At Terminal (Franco terminal)
Delivered At Place (Franco ter plaatse)
Deliverd Duty Paid (Franco inclusief rechten)
Voor transport over zee en binnenwateren gebruikt u uitsluitend de onderstaande Incoterms:
Free Alongside Ship (Vrij langszij schip)
Free On Board (Vrij aan boord)
Bij vervoer per schip (maritieme conditie) wordt de incoterm FOB (Vrij aan boord) gebruikt. De leveringsverplichting en het risico eindigt aan boord van het schip, in tegenstelling tot FAS. Het voortransport en de inlading van de goederen worden verzorgt door de verkoper, evenals de exportvergunning. FOB is een zeer frequent gebruikte conditie.
Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
Expliciet voor vervoer per schip wordt deze incoterm gebruikt. Dit staat ook nog steeds bekend als C&F, C and F en C + F. Vervoer van haven tot bestemming (exclusief lossen), wordt gecontacteerd door de verkoper. De uitvoervergunning wordt eveneens geregeld door de verkoper. Tot aan scheepsreling in de haven van vertrek loopt de verkoper risico. CFR is een veel gebruikte conditie.
Cost, Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)
CIF is een maritieme conditie. Idem als CFR, alleen inclusief verzekeringsplicht voor verkoper tot haven van bestemming. Het transportheft is in handen van de verkoper. De verkoper draagt daarnaast ook het transportrisico. Het is een zeer frequent gebruikte conditie.